Inspiratieplatform
filosoferen met kinderen
Filosofie is spelen met gedachten
Filosovaardig maakt van filosofie kinderspel. De afgelopen 12 jaar heb ik meerdere filosofiespellen uitgegeven waarmee kinderen op een speelse manier kunnen ontdekken wie ze zijn en hoe ze denken door te gaan filosoferen. Ook vind je op dit inspiratieplatform tips en tools waarmee iedereen op een creatieve manier kan filosoferen met kinderen.
Met filosofie laat je kinderen ontdekken wat voor hen geluk is, wat zij lelijk vinden, wat eerlijk is, wat volgens hen natuur is. Er is zoveel om over na te denken en je te verwonderen!
Door te filosoferen speel je samen een gedachtenspel waarmee je elkaar op een andere manier leert kennen. Bovendien leren kinderen ontzettend veel door op deze manier samen na te denken.
Filosofie is kinderspel
Hikes - het spel dat verbindt
Het spel Hikes draait niet om winnen maar om delen. Je wordt uitgedaagd om vragen aan elkaar te stellen, je creatief te uiten en samen na te denken.
Praatprikkels
50 filosofische vragen voor kinderen. Vertaald in het Japans, Engels en Duits. Inmiddels zijn er meer dan 40.000 exemplaren verkocht. Winnaar Berrie Heesen Prijs.
Perfect bestaat door de dingen die niet lukken. Als mijn moeder een ei kookt, is het altijd te hard. Soms is het lekker zacht en dan is het perfect.
In gesprek met kinderen
Het is leuk en belangrijk om met kinderen te praten. Dus stel je vragen als ‘hoe was het op school vandaag?’ of ‘wat heb je dit weekend gedaan?’.
Helaas blijken deze lang niet altijd prikkelend genoeg om tot een goed gesprek te komen. Een gesprek dat echt ergens over gaat en diepgang heeft.
Met een filosofische vraag lukt dat vaak wel. Het zijn vragen over de wereld, het leven, jezelf en de ander. Vragen waar je dagelijks tegenaan loopt. Wanneer ben je een goede vriend? Moet ik geloven in God? Is winnen belangrijk? Deze website staat vol met voorbeelden.
Echte interesse in kinderen
Met een filosofische vraag toon je echt interesse voor het denken van kinderen. Ze voelen zich hierdoor gezien en gehoord. Een kind dat zich serieus genomen voelt, zal opgroeien met trots en zelfvertrouwen. Zo kan hij zich ontwikkelen tot een zelfstandige, onafhankelijke denker.
Dit bereik je door kinderen vrij over hún eigen ideeën te laten vertellen. Oordeel of corrigeer niet maar stel ze nieuwsgierige vervolgvragen.
Zo zet je het eigen denken van kinderen en hun ideeën centraal.
Als we voortaan zouden vieren dat je verloren hebt, dan heb je dus succes als je verliest en dan doen we eigenlijk weer hetzelfde maar dan andersom.
Als ik een briefje heb waar raar op staat dan kan ik dat overal wel opplakken want als ik het bijvoorbeeld op de tafel plak dan is het raar dat ik de tafel raar vind.
Waarover filosoferen?
In een filosofisch gesprek hoeven de kinderen dus niet te raden wat de volwassene graag wil horen, maar mogen ze vrijuit spreken en denken. Door bijzondere en verrassende vragen te stellen voelen ze zich aangemoedigd om over hun eigen ideeën te vertellen.
Je kan over allerlei onderwerpen filosoferen, zolang het maar om het echte denken en redeneren van de kinderen draait. Door jouw manier van vragen stellen, reflecteren ze hierbij ook op hun eigen antwoorden.
Het is dus geen vrijblijvend gekeuvel of gefantaseer, je stelt ook kritische vragen. Dat zorgt ervoor dat het gesprek niet alleen leuk maar ook uitdagend is.
Iedereen kan filosoferen!
Kinderfilosofie zou thuis, op de basisschool en op de bso een plek moet hebben. Filosofie klinkt moeilijk en vaak wordt gedacht dat het niet geschikt is voor kinderen, maar dat is onzin.
Iedereen kan het, zelfs als je pas drie jaar bent! Kinderen willen net als jij weten hoe het leven in elkaar zit. Ze stellen niet voor niets honderden waarom-vragen. Ze willen zich van nature graag verwonderen. In de plusklas wordt filosofie vaak al aangeboden, maar eigenlijk zouden alle kinderen de kans moeten krijgen na te denken over dit soort belangrijke vragen.
De vraag is dus niet: waarom zou ik gaan filosoferen met kinderen maar hoe kan ik gaan filosoferen met kinderen?
Ik denk dat als planten konden lopen, dat ze het dan wel vaker zouden doen.
Inspiratieblogs
Jongens willen stoeien en meisjes willen mooi zijn. Toch?
Een groep 5 ontdekte dat de verschillen tussen jongens en meisjes met gewoonten te maken hebben. En gewoontes kunnen veranderen!
Iedereen heeft een stukje DNA van een holbewoner!
In de kring staat een mand met voorwerpen. Steeds pakken we er een uit om te bedenken wat en waar het begin van het ding
Hoe kun je filosoferen met kleuters? | special
In deze special kun je lezen hoe je kunt filosoferen met kleuters. Kleuters zijn de beste filosofen die er zijn. Ze worden nog niet gehinderd
9 slimme combinaties die leerkrachten meer tijd opleveren
‘Het kost tijd en dat hebben we niet.’ Het is een veel genoemd bezwaar tegen filosofielessen. Maar als je filosofielessen steeds slim laat aansluiten bij andere onderwerpen die op je programma staan, dan is het geven van filosofielessen niet zozeer een kwestie van tijd, maar van slim combineren. In dit blog krijg je 9 slimme combinatietips!