Alles wat was | recensie

Het nieuwste filosofische kinderboek van Stine Jensen gaat over afscheid en over de dood. Het heet Alles wat was en laat de lezer op allerlei manieren en vanuit allerlei hoeken naar afscheid kijken. Soms op een filosofische manier en soms op een informatieve manier. Hiermee biedt het boek veel invalshoeken om met kinderen over de dood na te denken.

Bang om ze bang te maken

Afscheid nemen doet pijn. Ook als je afscheid moet nemen van een ding, bijvoorbeeld je lievelingsknuffel die kwijt is. Afscheid nemen van een dierbaar persoon is natuurlijk helemaal verschrikkelijk. Zo verschrikkelijk dat volwassenen misschien wel te krampachtig zwijgen over de dood. Zeker naar kinderen toe. Alsof we bang zijn om ze bang te maken. Maar daarmee ontnemen we kinderen ook om over de dood na te denken. Terwijl de dood net zo veel bij het leven hoort als een geboorte.

Praten over de dood

Juist omdat de dood zo bij elk leven hoort, zouden we erover moeten praten en lezen zodat we beter voorbereid zijn op een verdriet wat vroeg of laat in ons leven zal zijn. Toch zijn er maar weinig kinderboeken over de dood. Er zijn natuurlijk wel jeugdboeken die gaan over een kind die een vader, moeder of broertje of zusje verliest. Maar een informatief boek zoals dit was er voor zover ik weet nog niet.

Stine Jensen vulde dit gat met het boek ‘Alles wat was’ dat gaat over afscheid nemen. Het boek is prachtig vormgegeven en de illustraties van Marijke Klompmaker zijn bij wijze van spreken al genoeg reden om het boek te willen hebben.

Het boek gaat niet alleen over de dood, maar ook over veranderingen in je leven en afscheid nemen van dingen. Het gaat over de pijn die bij de dood hoort, maar ook over begraven en troost en opnieuw beginnen. Jensen deelt hierbij filosofische gedachten en ideeën van filosofen maar ook feitjes en weetjes. Je leest (soms heftige) ervaringen van kinderen en over gebruiken rondom de dood in andere landen.

Structuur

Klein kritiekpuntje is er voor de structuur. Het boek begint vrij plomp met een hoofdstuk over rouwen en doodgaan om vervolgens in te gaan op andere vormen van afscheid zoals veranderingen als een scheiding of afscheid van dingen. Om daarna weer met hoofdstukken over afscheid nemen van een dierbare en begrafenissen te komen. Dat voelt ietwat onlogisch, maar is uiteraard niet onoverkomelijk.

Start voor een gesprek

Het boek kan een mooie start zijn om met kinderen in gesprek te gaan over afscheid. Dat hoeven niet per se filosofische gesprekken te zijn. De gesprekken kunnen thuis plaats vinden, maar het boek zal zeker ook een aanwinst zijn voor gebruik op school zoals in hvo-lessen en lessen levensbeschouwing.

Titelinformatie

Alles wat was – hoe ga je om met afscheid?
Auteur: Stine Jensen