Zo ontwikkel je denkvaardigheden van kinderen met een bloemkool

← Terug naar overzicht -

cauliflower on the white backgroundSusannah denkt door te vergelijken: “Een bloemkool leeft eigenlijk wel op eenzelfde manier als een mens, hij eet waardoor hij kan leven, hij drinkt waardoor hij kan leven, hij kan groeien.”
Lycke: “Nee, hij leeft niet want hij kan niet bewegen.”
Luc: “Dus als het beweegt dan leeft het?”
Monte: “Dan zou sneeuw ook leven en dat klopt niet.”
Susannah: “Nee, sneeuw valt!”

Vergelijken is een krachtig middel om tot nieuwe kennis te komen doordat je kennis die je al hebt, kunt gebruiken. Precies zoals de kinderen doen in bovenstaand voorbeeld. Uit onderwijskundig onderzoek blijkt ook…

…dat ‘’het identificeren van overeenkomsten en verschillen’’ een ‘’denkhandeling is die de kern vormt van alle leren’’ (Marzano, 2010, p 15).
Het is dus belangrijk kinderen te leren hoe je door te vergelijken dingen uit kunt zoeken. Dat kan heel goed door regelmatig met kinderen te filosoferen. Bijvoorbeeld door na te denken over de vraag of een geplukte bloemkool nog leeft. Een groep kinderen, 8 en 9 jaar, uit een plusklus beantwoordde de vraag door de bloemkool te vergelijken met een mens.

Bloemkool versus de mens

  • De bloemkool leeft, want hij groeit en hij is een plant en een plant leeft.
  • Nu leeft hij niet meer want zijn wortels zijn weggehaald want als je benen of armen van je afgesneden wordt dan leef je ook niet meer.
  • Jawel! Met ampulatie of zie iets.
  • En een bloem dan, een bloem in een vaas, die hebben ook geen wortels meer.
  • Nou, die groeien nog even door maar ik denk niet dat die daar dan een prettige tijd heeft. Die zijn dan half dood.
  • Maar als wortels een soort benen zijn dan leef je nog wel. Want als je benen eraf zijn kun je nog leven. Maar als je hoofd eraf gehakt wordt dan leef je niet meer.
  • Bij de bloemkool hebben ze het heel voorzichtig gedaan maar als ze bij jou opeens heel wild je been eruit trekken dan ga je ook dood.
  • Niet meteen, dat duurt even.
  • Dan kan het bij de bloemkool toch ook wel even duren?
  • Je kan het vergelijken met je hoofd afsnijden, dan leef je nog heel eventjes maar dan ga je wel erg snel dood.
  • Wortels zijn er om voeding naar binnen te krijgen en benen niet dus dat is toch anders. Dus je moet het vergelijken als een mens niet meer kan eten. Je kan nog wel doorleven maar niet heel lang. Dus nu leeft hij nog wel, maar over een paar dagen niet meer.

En zo kwamen de kinderen door te vergelijken tot een goede redenatie.

Robert Marzano noemt acht denkvaardigheden die kinderen zouden moeten ontwikkelen, denk aan classificeren en abstraheren. Al deze denkvaardigheden worden geoefend door regelmatig met kinderen te filosoferen.

Wil je weten hoe je dat het beste kunt doen? In de Webshop Kinderfilosofie vind je diverse boeken met theorie over filosoferen met kinderen. Vaak zitten daar ook filosofielessen bij. Je kunt ook bijscholing volgen door modules te kiezen uit het Filosovaardig-leerprogramma.

Wist je dat een bloemkool ook kleuters aan het denken kan krijgen?

Het bevragen van een bloemkool is een lesidee wat al jarenlang door kinderfilosofen gebruikt wordt. Wie hier als allereerste mee kwam, is onduidelijk.


Zet kinderen aan het denken! Schrijf je snel in voor het gratis filosovaardig-startpakket.



Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *