Kleuters filosoferen over de binnenkant en de buitenkant

← Terug naar overzicht -

Kinderen komen soms tot verrassende antwoorden.Door met kleuters te praten, ga je zelf de wereld ook weer met andere ogen bekijken. Dit keer wordt er gefilosofeerd over de binnenkant en buitenkant. Eerst keren we (figuurlijk natuurlijk) de aarde, de school, een tas, een kist en een hond binnenstebuiten om vervolgens te overdenken wat belangrijker is, de buiten- of de binnenkant. En dan blijkt de buitenkant toch belangrijker.

Is het erg als de binnenkant van je trui aan de buitenkant zit?Bij dit gesprek gebruik ik tien plaatjes uit de set Praatplaatjes. Bijvoorbeeld plaatjes van een kist, de aarde, een hond en een school. We beginnen met een plaatje van een kind dat zijn kleren verkeerd heeft aangetrokken. Wat vinden de kleuters hiervan?

‘Het is helemaal niet erg als je kleren binnenstebuiten zitten, want je hebt dan nog steeds kleren aan.’
‘Ja, je hoeft niet bloot naar school, dus…’
‘En ik weet ook waarom dat niet erg is want je kan er gewoon je hand doorsteken en dan is het weer goed.’

Wat is dan belangrijker? De binnen- of de buitenkant?

‘Zonder buitenkant krijg je het koud.’
‘Als je de binnenkant wil zien moet je er vaak eerst een stuk vanaf snijden.’
‘De binnenkant is belangrijk daar zit al je bloed en energie.’
‘Van slaap krijg je toch energie.’
‘Nee, van eten en drinken.’
‘Een hond kan niet binnenstebuiten.’
‘Jawel, als je hem uit elkaar haalt.’
‘Dat kan niet met een hond, hoor, dan gaat ie dood.
‘De binnenkant is belangrijker omdat daar zijn botten zitten omdat hij anders in elkaar zakt.’
‘Ja, de buitenkant is mooi want van binnen zie je alleen skeletten.’
‘Een tas kan binnenstebuiten.’
‘Dan is ie niet meer zo mooi.’
‘De buitenkant is meestal mooier.’

Kan een kist binnenstebuiten?

‘Dan moet je hem gewoon uit elkaar halen want het zijn allemaal losse deeltjes aan elkaar gemaakt.’
‘Dat kan anders ook heus wel met een zaag.’
‘Maar niet met een school want die kun je niet losmaken.’
‘De binnenkant van de school is belangrijker want daar kun je alles leren.’
‘De buitenkant is belangrijker, want het speelplein is het belangrijkste.’
‘Nee hoor, de binnenkant want anders moet je de hele dag buiten werken en als het regent word je nat.’
‘De aarde heeft een heel lelijke binnenkant. Dat is allemaal vuur.’
‘Een trap heeft geen binnenkant.’
‘Melk ook niet.’
‘En papier.’
‘Slingers!’
‘Alles heeft wel een buitenkant. Dus dan is die belangrijker.’

Wil je meer lezen over het denken van kleuters?

Er staat op Filosovaardig een uitgebreide special over filosoferen met kleuters.
Of lees het artikel ‘Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk!
Ben je op zoek naar meer materialen om te gebruiken bij het filosoferen met kinderen, neem dan een kijkje in de webshoprubriek ‘Prentenboeken om mee te filosoferen‘. Ook interessant: de Praatplaatjes en het boek Kan niet bestaat zijn door Filosovaardig ontwikkelde producten om te filosoferen met kleuters.


Geplaatst op 18 juli 2012 in Filosoferen met kleuters, Inspiratieblog

Zet kinderen aan het denken! Schrijf je snel in voor het gratis kennismakingspakket.



Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *