Kleuters filosoferen en redeneren: “De ruimte heeft wel een einde”

← Terug naar overzicht -

Wimpzilla komt uit de ruimte, van een planeet, heel ver, heel hoog. Zouden de groepjes kleuters waar ik mee filosofeer zich daar wat bij voor kunnen stellen?

 

Hoe zou de planeet van Wimpzilla eruit zien?

‘Net als de aarde.’
‘Dat kan niet, want daar zijn toch geen mensen.’
‘Ik denk dat ze onder de grond wonen.’
Dat klinkt logisch, want we hebben nog nooit wimpzilla’s gezien door onze telescoop.

Hoe groot is de ruimte eigenlijk?

‘De ruimte is groter dan alles bij elkaar!’
Waar houdt hij dan op?
‘Het houdt nooit op.’
‘Je kan eeuwig doorvliegen.’ (met je raket)
‘En als je dan doodgaat, dan val je naar beneden.’

Zou de ruimte kunnen groeien, net als jij?

‘De ruimte is iets anders dan een mens, die kan niet bewegen.’

Blijft de ruimte dan altijd hetzelfde?

‘Ja.’
En als er nou eens een ster verdwijnt.
‘Dat kan niet!’
‘Jawel hoor, dat kan, een vallende ster.’
‘Dan mag je een wens doen.’
‘En als de ster op de grond is dan komt je wens uit.’
‘Er komen wel steeds nieuwe sterren bij. Ook nieuwe dagen. Er is steeds weer een nieuwe dag. En een nieuwe nacht.’
‘Ik denk dat als je meer vuurwerk maakt dat er dan meer sterren komen.’

Verdwijnen er ook sterren?

‘Misschien slapen ze soms.’
‘Nee, want als het bij ons nacht is moeten ze aan de andere kant van de wereld schijnen!’
‘Ja, want de aarde draait de hele tijd rond en zo langzaam dat wij het niet merken anders worden we misselijk net als op de kermis.’

Zou de ruimte een vorm hebben?

‘De ruimte heeft geen vorm, want kijk deze spullen bij elkaar hebben ook geen vorm.’
‘Ik denk dat de ruimte vierkant is want dan heb je een rondje van de aarde en daaromheen is allemaal ruimte en dan kun je nog alle kanten op.’
‘Als de ruimte vierkant is, dan kan hij misschien ook wel open, met een afstandsbediening.’
‘Maar als het nou een driehoek is, dan kun je naar het puntje vliegen.’
‘Maar, als de aarde een vorm heeft, dan heeft hij toch een eind. Dat puntje toch.’

Abstract denken bij kleuters

Er wordt wel gezegd dat kleuters niet abstract kunnen denken, maar de laatste alinea bijvoorbeeld laat wat mij betreft zien dat ze dat wel degelijk kunnen. Je leest hier meer over in de special over filosoferen met kleuters. Of lees het artikel ‘Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk!

Wil je meer lezen over het denken van kleuters?

Dan is het boek Filosofie van de kinderjaren van Garreth Matthews een aanrader.
Ook staat er op Filosovaardig een special over filosoferen met kleuters.
Of lees het artikel ‘Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk!
Ben je op zoek naar meer materialen om te gebruiken bij het filosoferen met kinderen, neem dan een kijkje in de webshoprubriek ‘Prentenboeken om mee te filosoferen‘. Ook interessant: de Praatplaatjes en het boek Kan niet bestaat zijn door Filosovaardig ontwikkelde producten om te filosoferen met kleuters.


Geplaatst op 25 juni 2012 in Filosoferen met kleuters, Inspiratieblog

Zet kinderen aan het denken! Schrijf je snel in voor het gratis kennismakingspakket.



Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *