Alberts boom | recensie

cover-alberts-boomAlberts boom gaat over de aandoenlijke beer Albert. Hij heeft een lievelingsboom. Hij kan er heerlijk in slapen. Op een dag schrikt hij wakker van gehuil. Gek genoeg is het de boom die huilt! Albert snapt niet wat er aan de hand is maar hij probeert samen met de andere dieren uit het bos van alles om de boom op te vrolijken. Helaas, niets helpt, zelfs boos worden niet. Uiteindelijk geeft hij de boom een dikke knuffel en vraagt vriendelijk waarom de boom huilt. Tot zijn verbazing krijgt Albert antwoord. Hier neemt het boek een verrassende wending.

Kan een boom voelen?

Alberts boom is een boek over gevoelens als angst en verdriet en nieuwe vriendschappen. Dit verrassende, lieve verhaal biedt meerdere ingangen om te gaan filosoferen. Zo kun je je afvragen of bomen kunnen praten en of ze kunnen voelen. Met deze insteek schreef ik filosofische praattips bij dit boek. Je krijgt ze cadeau als je het boek in de webshop bestelt. Je kunt het verhaal meerdere keren voorlezen en bijvoorbeeld ook een keer filosoferen over vriendschap of een keer over angst. Op de ledenpagina vind je voor deze thema’s ook lesbrieven.

Illustraties

Niet alleen is ‘Alberts boom’ leuk om te lezen en over te praten, het is ook leuk om naar te kijken. De prenten zijn mooi en hebben een zachte sfeer. De beer is uitermate schattig getekend. Het bos is steeds ook een zoekplaatje want her en der zitten dieren verstopt.

Echt een boek dat een kleuter steeds opnieuw wil lezen.

Titelinformatie

Alberts Boom