Tip: geef geen antwoorden, stel alleen vragen

← Terug naar overzicht -

Bij een evenement heb ik een hele dag zitten Denkdobbelen met ouders en kinderen. Een meisje van 5 kwam met haar oma bij me aan tafel zitten. Ze dobbelde de vraag ‘Moeten torens fietsen?’ Het meisje dacht even na. Haar oma wilde het meisje kennelijk helpen bij het antwoorden en zei; ‘Nee, hè, dat kunnen torens natuurlijk niet want ze hebben geen benen.’ Dat was jammer want nu stopte het meisje meteen met denken terwijl ze misschien wel iets heel moois uit zat te broeden. Nu knikte ze braaf en het gesprek was ten einde.

Geef geen antwoorden

De vraag ligt er nog als er een jongetje aan komt schuiven. Hij moet ook even nadenken en zegt dan: ‘Torens zijn heel groot en zwaar omdat ze op dezelfde plaats moeten blijven staan, daar zijn ze voor gemaakt.’

‘Moet je altijd doen waar je voor gemaakt bent?’ vraag ik dan.

‘Soms kun je ook wel andere dingen doen,’ antwoordt hij.

‘Kun je daar een voorbeeld van geven?’

‘Ja,’ zegt hij na even denken, ‘van wc-papier kun je van jezelf ook een mummy maken.’

Het werd een leuk gesprekje en daarna dobbelden we nog wat vragen nadat we zijn eigen woorden op het spelbord hadden ingevuld. Zo ontstonden de vragen ‘Mogen vraagtekens papa gek vinden?’ en ‘Kunnen haren tellen?’ Zijn antwoorden verraste iedereen die meeluisterde.

Sturend

Het valt me vaker op dat volwassenen nogal eens sturend zijn en kinderen woorden in de mond leggen. Soms moet dat natuurlijk maar het is ook goed om kinderen zelf te laten nadenken en ze tot hun eigen antwoorden te laten komen.

Persoonsvorming

Volwassenen zijn bijvoorbeeld soms bang zijn dat kinderen het verkeerde bedenken of iets bedenken wat de volwassenen eigenlijk niet wil. Maar dat valt eigenlijk wel mee. Als het kind toch iets zegt wat ongenuanceerd is, is het vaak voldoende om daar vragen over te stellen en op het antwoord door te vragen. Dan herziet het kind vaak zijn idee, hij nuanceert het of scherpt het aan. Door het doorvragen leren kinderen uiteindelijk meer en je hoeft hun antwoorden niet te corrigeren. Bovendien vinden kinderen dan hun eigen antwoorden wat goed is voor de vorming van hun persoonlijkheid.

Kijkje in iemands hoofd

Het is ook zo dat het vragen naar de achtergronden van iemands antwoorden een veel leuker kijkje in iemands hoofd geeft. Je hoort dan niet alleen wat iemand denkt maar ook hoe iemand denkt. Daarom kan ik iedereen aanraden meer vragen te stellen en minder antwoorden voor de ander te bedenken. Ook bij gewone gesprekken.

Bestel het spel Denkdobbelen

Bekijk de demofilm om te zien hoe kinderen ook zonder volwassenen kunnen filosoferen door te Denkdobbelen.

In het artikel ‘Zo stel je geen domme vragen‘ van Kleutergewijs lees je meer over hoe je door het stellen van goede vragen kinderen leert denken en hun taalontwikkeling laat groeien.

Deel deze pagina

Geplaatst op 25 september 2016