‘Als je niet kan lezen ben je dus eigenlijk nooit echt vrij.’

← Terug naar overzicht -

Op een school in Veendam denken de kinderen na over het nut van lezen, met een verrassende uitkomst.

‘Het is toch niet erg om niet te kunnen lezen? Ik heb altijd iemand bij me dus als ik dan iets moet lezen dan kan ik het vragen.’
‘Dat lijkt me toch wel lastig, want bij bijna alles moet je wel lezen.’
‘Als je een aanrijding krijgt, moet je ook het nummerbord kunnen lezen.’
‘Zelfs in het bos moet je wel eens lezen.’
‘Mijn oma en tante kunnen niet lezen,’ biecht een meisje dan ineens op. De rest van de klas kijkt haar verbaasd aan.

Nut van lezen

‘Maar het lukt ze prima om te bellen of cijfers te onthouden,’ gaat ze verder. ‘Ze kunnen niet boeken lezen, dat vinden ze wel irritant. Mijn oma is eraan gewend maar mijn tante vindt het niet leuk omdat ze minder dingen kan doen.’
‘Het is ook gevaarlijk want als je van een rotje bijvoorbeeld de gebruiksaanwijzing niet kan lezen, ben je zo je hele hand kwijt,’ weet Rico.
‘Je weet dan ook niet hoe diep het zwembad is en of je wel kunt duiken.’

Altijd hulp nodig

‘Dan kun je dus niets alleen en heb je altijd hulp nodig.’
‘Iedereen wil toch ook wel eens een boek lezen anders kun je alleen mooie verhalen op tv zien.’
‘En alleen als het Nederlands is want de ondertiteling kun je ook niet lezen!’
‘Dan moet je iemand zoeken om voor te lezen.’
‘Dan heb je weer iemand nodig.’
‘Als je voorgelezen wordt, denk je ook minder na over het verhaal dan als je zelf leest.’
‘Als je niet kan lezen ben je dus eigenlijk nooit echt vrij.’
(Groep 7, Veendam)

De Stichting Lezen zal het met de conclusie van deze groep kinderen helemaal eens zijn. Lees hier waarom lezen er volgens hen toe doet. 

Wil je het lezen stimuleren? Ga dan eens filosoferen na het voorlezen. Praten over boeken vergroot namelijk de leesmotivatie.

 

Deel deze pagina

Geplaatst op 7 december 2012