Recensie: De kleine prins

De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry is een boek wat al tientallen jaren bewonderd wordt om zijn filosofische denkprikkels. Agnès de Lestrade en Valeria Docampo herinterpreteerden deze klassieker in een sfeervol prentenboek. Een uitgave die wat mij betreft het verhaal beter tot zijn recht laat komen en je nog meer in filosofische verwarring en verwondering achterlaat.

Doordat het verhaal wat absurdistisch en sprookjesachtig is, komt het door de feeërieke tekeningen van Valeria Docampo beter tot zijn recht. De zachte woorden van Agnès de Lestrade laten je vervolgens door het verhaal zweven.

De kleine prins reist rond

De kleine prins komt van een andere planeet en reist rond. Hij ontmoet tijdens zijn reis allerlei mensen die op hun eigen manier invulling aan hun leven geven. De schrijfster laat je langs deze ontmoetingen dansen en zweven. De doelen van deze mensen worden even aangestipt en wat scherp en overdreven neergezet waardoor je even kort in verwarring bent: is het goed om zo te leven? is een vraag die dan steeds bij je opkomt.

Het is natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben op deze levens. Maar aan de andere kant, al deze mensen proberen ook maar gewoon gelukkig te zijn. Dit verhaal nodigt uit om daar vervolgens over in gesprek te gaan. Wat wil jij? Wat vind jij belangrijk? En vooral: kun je van wat jij belangrijk vindt zomaar zeggen dat het voor iedereen belangrijk is, dat het een universele waarheid is.

Denken over deugden

Het is zeker een boek om heel vaak opnieuw voor te lezen en er steeds weer iets anders uit te pakken. In het verhaal vind je bijvoorbeeld ook veel aanknopingspunten om over deugden na te denken en dan vooral om het juiste midden te vinden bij onze invulling voor ons leven. De ontmoetingen doen je bijvoorbeeld nadenken over gezond zelfvertrouwen en grootheidswaan, gezonde ik-liefde en ijdeltuiterij, matigheid en mateloosheid, ondernemingszin versus hebzucht,  nauwgezetheid en obsessiviteit. Maar ook bezitten, loslaten en koesteren.

Er zitten zoveel thema’s in het boek, dat ik ze niet eens allemaal kan benoemen. Het zit gewoon barstensvol begrippen om samen te onderzoeken. En steeds kun je je opnieuw afvragen: wat is nog goed om te doen, wanneer ga je te ver? Ten slotte confronteert het verhaal je ook met het nemen van afscheid, iets wat onvermijdelijk een rol in je leven zal spelen. De piloot en De kleine prins hebben een manier gevonden om het afscheid te accepteren. Kun jij dat ook?

De kleine prins biedt veel om over na te denken. Waar ik in het origineel werd afgeleid door de absurditeit in het verhaal, valt het in deze versie juist op zijn plek.

Een boek om steeds weer opnieuw voor te lezen en steeds weer opnieuw over een onderwerp na te denken en te filosoferen met kinderen.

Laat je hierbij vooral ook inspireren door de deugdenleer met bijvoorbeeld De deugdenvriendjes.