De meeste kinderen deugen! Of beter gezegd: alle kinderen deugen

De cover van het Deugdenspel DoeboekJuist omdat kinderen deugen is het goed om in de opvoeding bewust aandacht te besteden aan deugden. Dat kan thuis en op school. Met deugden werken betekent dat je de eigenschappen van kinderen altijd positief benoemd in concrete deugdentaal. Uitgeverij ACT on Virtues ontwikkelt hiervoor allerlei praktisch materiaal. Het Deugdenspel Doeboek is de nieuwste uitgave om spelenderwijs karakter te ontwikkelen. In dit doeboek wordt bij tien deugden diverse passende activiteiten gegeven waarmee je die deugden onder de aandacht kunt brengen.

Het gaat om de deugden assertiviteit, concentratie, humor, idealisme, kracht, liefde, respect, samenwerking, uitmuntendheid en vriendelijkheid.

Diverse activiteiten

De bijpassende activiteiten uit het Deugdenspel Doeboek zijn heel divers en verschillen bovendien ook nog eens per deugd. Denk aan rollenspellen, denkopdrachten en tekenspelletjes. Zo wordt bij de deugd assertiviteit een krasgevecht beschreven maar ook vlucht- en bevriesspelletjes. Bij idealisme staan veel oefeningen waarbij je kijkt naar je dromen maar er wordt bijvoorbeeld ook een spel beschreven waarin kinderen kunnen ervaren hoe armoede je leven kan beïnvloeden. Bij elke deugd staan meer dan twintig ideeën!

Een aantal keer wordt bij een deugd ook tips om te filosoferen gegeven. Als specialist in filosoferen met kinderen moet ik hier wel de kanttekening bij plaatsen dat het woord filosoferen in dit boek vooral gebruikt wordt als synoniem van samen ergens over nadenken. Maar filosoferen gaat verder dan dat. Lees voor een uitleg het artikel ‘Wat is filosoferen?

Al met al is het boek een bron van inspiratie om op een gevarieerde en speelse wijze met deugden te werken. Om al deze activiteiten te bedenken en te verzamelen werkte auteur Annelies Wiersma samen met diverse leerkrachten.

Filosoferen over deugden

Denken over deugden past in de filosofische denktraditie. De deugden kunnen namelijk helpen om antwoord te vinden op de vraag: Wat moet ik doen? Oftewel: hoe kun je een goed mens zijn? Dus wil je toch ook graag filosoferen over deugden, dan kun je dat bijvoorbeeld doen met onze lesbrief filosoferen over deugden. Leden kunnen deze downloaden op de ledenpagina. Ben je nog geen lid? Het kost niets! Je hoeft je alleen maar in te schrijven voor onze nieuwsbrief en je krijgt dan ook nog eens het gratis digitale startpakket.

Tip

Gebruik ook de kaartenset Deugdenvriendjes bij het opvoeden met deugden.

Titelinformatie