Recensie: Alles wat overblijft

cover-alles-wat-overblijftAlles wat overblijft is een mooi boek dat uitnodigt tot filosoferen over herinneringen. Het gaat over Uil die te veel spullen en te weinig vrienden heeft. Eekhoorn vindt het logisch dat er niemand bij Uil op bezoek komt. Hij vindt het gewoon een troep bij Uil. Uil noemt zijn spullen geen troep maar een verzameling. Bij elk ding hoort een herinnering.

Uil probeert Eekhoorn uit te leggen waarom hij zo gehecht is aan alles wat hij bezit. Hij laat Eekhoorn wat spullen zien en vertelt overal een verhaal bij. Na een tijdje vertellen wordt Uils toon somber. Want ja, hij houdt wel van zijn spullen maar hij zou ook graag vrienden op bezoek willen. Dan zit er volgens Eekhoorn maar één ding op, Uil moet zijn spullen weg doen. Dat valt Uil zwaar, tot Eekhoorn een goede oplossing heeft: Uil kan een verhalenmuseum beginnen.

Sfeervol boek met kleurrijke illustraties waar je niet op uitgekeken raakt.  Het verhaal is lief en nodigt uit tot nadenken over herinneringen.

Filosoferen

Herinneringen zijn leuk om over te praten. Wat weet je kind bijvoorbeeld van herinneringen? Weet hij wat het is? Welke herinneringen heeft hij allemaal? Nadenken over herinneringen kan ook een interessant filosofisch gesprek opleveren met vragen als ‘ben je de baas over je herinneringen?’ en ‘maken herinneringen onderdeel uit van wie je bent?.  Als je het boek in de webshop bestelt, ontvang je de filosofische praattips er gratis bij.

Behalve over herinneringen kun je na het voorlezen ook een keer nadenken over vriendschap en over vooroordelen. Want het boek nodigt zeker uit om vaker voor te lezen.

Te koop in de webshop.

Alles wat overblijft