Zet gewoon ergens een stip!

← Terug naar overzicht -

Ik ben niet creatief! Geen kind zou dat over zichzelf mogen zeggen want het is zelden waar. Creativiteit is tenslotte veel meer dan goed kunnen tekenen en knutselen. Met het boek ‘De stip’ laat je kinderen anders naar creativiteit kijken. Na het voorlezen kun je samen nadenken over de vraag: kan een stip kunst zijn?

‘De stip’ gaat over het meisje Floor dat ervan overtuigd is dat ze niet kan tekenen. Haar juf moedigt haar aan om het toch vooral te proberen: “Zet gewoon ergens een stip en kijk dan wat er gebeurt.” De aanvankelijk dwarse Floor raakt vervolgens helemaal geïnspireerd en die eerste stip eindigt in een heel bijzondere tentoonstelling.

Stippenkunst

De vervolgopdracht voor in de klas laat zich raden: laat de kinderen experimenteren met kunstwerken van stippen of strepen. Met goudkleurig karton maak je er eenvoudig lijstjes omheen. Hang alle kunstwerken op. Zo heb je meteen het juiste statement gemaakt voor het komende schooljaar namelijk dat creatief zijn ook betekent dat je vrij kunt denken en kaders kunt loslaten (om ze daarna in een kader tentoon te stellen).

Vertellen in plaats van lezen

Je kunt het boek ‘De stip’ gebruiken voor alle leeftijden als je het verhaal vertelt in plaats van voorleest. Maak eventueel met je smartphone van alle illustraties een foto zodat je de plaatjes op het digibord kunt laten zien.

Filosoferen

Na deze creatieve opdracht kun je met de kinderen in gesprek over de vraag ‘Wat is creativiteit?’ of ‘Wat is kunst?’

.

In het blog ´Filosoferen over kunst´ kun je meer inspiratie opdoen om te filosoferen met kunst.


Zet kinderen aan het denken! Schrijf je snel in voor het gratis kennismakingspakket.



Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *