Filosofielessen voor de basisschool

Enkele reacties op onze filosofielessen op de basisschool:

  • Filosofielessen voor de basisschoolJuf Heleen, 42 jaar: “Ik vond het heel bijzonder om te zien dat er ineens heel andere kinderen aan het woord waren!”
  • Meester Robin, 28 jaar: “Dat doorvragen was echt een eye opener voor me. Dat ga ik ook meer doen.”
  • Sacha, 9 jaar: “Ik vond het leuk dat je vragen bleef stellen en geen saai verhaal ging uitleggen. Nu kon ik zelf wat bedenken.”
  • Sajad, 10 jaar: “Nu gaat het eens niet over wat de leerkracht weet of vindt maar wat wij denken!”
  • Bas, 5 jaar, in een gesprek over leren: “Je kunt ook leren door te doen! We dachten dat we niet konden filoleren maar we gingen het gewoon doen en nu kunnen we het.”

De lessen maken veel los

Uit bovenstaande citaten blijkt dat filosofische gesprekken van alles los kunnen maken! Ik geef filosofielessen aan alle groepen van de basisschool. In gewone groepen en in plusklassen. Ik heb meer dan 90 filosofielessen ontwikkeld, voor groep 1 t/m 8, rondom allerlei thema’s. En elk jaar komen er weer nieuwe lessen bij. Mail voor meer informatie, of bekijk de tarieven.

Zelf filosofielessen geven

Wil je zelf filosofielessen geven? Snuffel dan eens rond op het inspiratieblog. Dat staat boordevol tips en ideeën voor filosofielessen.

Merk je dat je behoefte hebt aan een training? Bekijk dan ons workshopaanbod voor leerkrachten en andere opvoeders.

Werk je graag met een methode? Er zijn meerdere boeken op de markt met filosofielessen. Hieronder vind je de bekendste.

Boeken met filosofielessen

Methodiek filosofielessen voor de basisschool

In de filosofielessen die ik geef, werk ik volgens mijn eigen methodiek die ik de afgelopen negen jaar heb ontwikkeld vanuit de praktijk gecombineerd met theorie/literatuur/opleiding over filosoferen met kinderen. (Zo heb ik o.a. in 2011 de beroepsopleiding filosoferen met kinderen gevolgd aan de ISVW) Ik werk steeds met een hoofdvraag. Deze leg ik als het ware in de kring en dan cirkelen we daar omheen door vanuit verschillende invalshoeken met verschillende werkvormen, denkoefeningen en spelletjes het thema te benaderen. Steeds sluit ik qua niveau aan bij de leeftijd wat betreft leefwereld én denkvaardigheden. Op deze manier wordt filosoferen in de klas een interessant onderzoek voor alle kinderen!

Deel deze pagina