- inloggen of account aanmaken -

Kunnen dieren denken?

 17,99

De lessen in dit boek vormen een mooie basis om te filosoferen met kinderen in de groepen 3, 4 en 5.

Beschrijving

Kunnen dieren denken? bevat filosofielessen voor groep 3 t/m 5.

Achterflap

Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn volop bezig met de ontwikkeling van vaardigheden en met het verwerven van kennis. Ook vaardigheden als kritisch denken, creativiteit, onderzoeken, analyseren, dialogiseren en waarderen zijn belangrijk. En juist die vaardigheden ontwikkelen kinderen bij filosoferen.

Filosoferen sluit bijzonder goed aan bij het basisonderwijs, omdat denken en nadenken over alledaagse en niet-alledaagse zaken aan bod komen. Filosoferen sluit wat betreft onderwerpen en vaardigheden vooral aan bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, maar is vanzelfsprekend ook van groot nut voor andere vaardigheden, zoals taal- en spreekvaardigheid.

De lessen in dit boek vormen een mooie basis om te filosoferen met kinderen in de groepen 3, 4 en 5.

Review Filosovaardig.nl

Heleen Booy schreef twee lesboeken filosoferen met kinderen om op de basisschool in de klas te gebruiken. ‘Kunnen dieren denken?’ voor de middenbouw en ‘Kunnen robots bang zijn?’ voor de bovenbouw. In elk boek staan 12 lessen waarmee je makkelijk aan de slag kunt.

Elke les wordt er even vooruitgeblikt, een tijdsplanning gegeven en er staat wat er voorbereid moet worden. Vervolgens worden de activiteiten die bij de les horen duidelijk en helder uitgelegd in een prettige schrijfstijl.

Het is jammer dat de boeken niet als doorlopende leerlijn zijn te gebruiken. Meer dan de helft van de lessen uit het bovenbouwboek staan ook in iets eenvoudiger vorm in het middenbouwboek. De verschillen zijn klein. Dus als kinderen in de middenbouw gewerkt hebben met deel 1 is deel 2 in de bovenbouw grotendeels niet bruikbaar.

Reflectievragen

Ander puntje van kritiek is dat elke les afsluit met een reflectie. Dat is natuurlijk op zich goed. Maar dit zou dan wel een afsluiting van het gesprek moeten zijn. Echter bij een deel van de lessen staan er onder het kopje ‘reflectie’ ook suggesties voor vragen waarmee je het gesprek eigenlijk opnieuw aanzwengelt in plaats van afrondt. Zoals de vraag ‘Is het belangrijk om te weten of we een ziel hebben en waar deze zit?’ in de les over de ziel of de vraag ‘Ben je slim als je veel weet?’ in de les over kennis. Interessante vragen, dat wel, maar eigenlijk blaas je zo het gesprek weer nieuw leven in.

Gevarieerde thema’s

Positief is dat de thema’s van de lessen divers zijn en uit de verschillende disciplines van de filosofie komen. Ze sluiten ook goed aan bij de leeftijd en interesses van kinderen. Er zitten diverse bruikbare werkbladen in het boek waarmee soms in groepjes en soms individueel gewerkt kan worden. Het zou overigens wel mooi zijn als de werkbladen op een cd-rom zouden staan of waren te downloaden zodat je ze kan printen in plaats van uit het boek kopiëren.

Sterk is ook de variatie aan werkvormen: schrijfopdrachten, presentaties geven, stemmen, beweegspelletjes, tekenopdrachten, mindmaps maken, etc. Uiteraard is er ook elke les ruimte voor een kringgesprek. Er worden steeds goede vragen gesuggereerd die je tijdens de gesprekken kunt stellen.

Al met al twee boeken met leuke en gevarieerde lessen die bovendien laagdrempelig zijn voor de leerkracht om met filosoferen te starten.

Extra informatie

Gewicht 520 g
Doelgroep

groep 3, groep 4, groep 5

Aantal pagina's

64

Auteur

Uitgever

Amsterdam University Press

Levertijd

In principe worden bestellingen die voor 15.00 uur zijn geplaatst, nog dezelfde dag verzonden. Maar omdat dit een klein bedrijf is, hanteren we voor de zekerheid een marge van 1-2 werkdagen.

Andere suggesties…